Motor geluid
1
(169 kB)

 

 

Motor geluid
2

(408 kB)

 

 

 

 

Weetjes:

In 1948 kosten
de eerste Ford
Pick-Up F-1
$1144,00

 

 

 

Het derde
voertuig dat door
Ford werd
ontworpen was
een Truck

 

 

 

In 1949 en 1950 werden
er samen 148.956
stuks F-1
modellen
geproduceerd

 

 

 

 

In 1949 koste dit model af fabriek al gauw zo'n $1302,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ga naar :

Bij een hobby als dit is een kaart als hieronder geen overbodige luxe.


Laatst (maart 2006) wou mijn Pick-up truck niet meer aanslaan.
Het ging later in de winter steeds moeizamer dus het zat er al in dat er iets mis was.
Natuurlijk begin je met de gebruikelijke zaken zoals het nazien van de bougies en de puntjes.
Daarna bekijk je de condensator, de bobine, de kabels en aansluitingen.
Het probleem moest in de ontsteking zitten daar er voldoende aanvoer van benzine was, niet te veel en niet te weinig.
Later kreeg ik de hint of ik niet oude benzine in de tank had zitten.
Nee, zeg ik gelijk en bedenk plotseling: nou, ik heb de tank begin van het vorige seizoen nog vol gegooid (76 liter).
Ik gebruik de benzine alleen met opstarten en warm draaien en tijdens de evenementen (minder gaslucht) en verder rijd ik dus voornamelijk op gas.
Aan het eind van het seizoen zat er nog zo'n 15 liter benzine in de tank en denk ik nog: in het voorjaar weer een keer vol tanken met benzine.
Dat laatste is dus fout. Ik zal even uitleggen waarom.
De benzine (15 liter) die heel de winter in de tank achter is gebleven is dus bijna een jaar oud.
De bougies blijken daar dus niet zo goed tegen te kunnen.
Komt daar bij dat heel de winter de pick-up in een koude garage staat.
En omdat er maar met 6 volt wordt gestart gaat het dus steeds slechter met de kwaliteit van de vonk.

Even de tank afkoppelen carburator leegmaken en vullen met nieuwe benzine.
De aanvoer van nieuwe benzine tijdelijk via een jerrycan voorzien leert mij dat de motor meteen weer zin heeft om aan te slaan.
De motor liep beroerd maar dat was snel opgelost met 6 nieuwe bougies.
Vervolgens heb ik omgeschakeld naar gas, de jerrycan afgekoppeld en de tank weer aangekoppeld.
Bij de pomp 30 liter (nieuwe)benzine bij getankt en vervolgens een kilometer of 30 gaan rijden op benzine.
Daarmee is (lijkt) het probleem dus opgelost.

De les die ik hieruit heb geleerd is:
In het voorjaar de tank niet vol gooien (76 liter) maar b.v. maar 30 liter tanken.
Door het seizoen heen steeds een beetje bijtanken.
Voordat de auto in de winterstalling gaat zorgen dat er een liter of 30 nieuwe benzine in de tank gaat zodat boven vernoemd probleem niet meer voorkomt.

Ik hoop dat een gasrijder aan dit verhaal iets heeft en er zijn voordeel mee kan doen.

Nu kan ik dan eindelijk aan de bank bekleding beginnen zodat die klaar is voor het nieuwe seizoen en voor de 3 jaarlijkse taxatie.
En nu april 2006 is de bank inderdaad gereed en heeft deze weer een skai (origineel materiaal) bekleding gekregen zie de foto's.

Helaas is het uitlaat spruitstuk toch weer stuk gegaan. Ik schrijf weer omdat de flens (aansluiting naar de uitlaat) al eerder was afgebroken. Deze was tegelijk met de revisie van de motor gerepareerd met de mededeling dat het misschien geen stand zou houden, nou daar heeft hij dus gelijk in gekregen. Het is ook behoorlijk moeilijk om gietijzer te lassen daar deze niet overal dezelfde dichtheid heeft.
Nu ben ik dus al een tijdje op zoek naar een nieuw of gebruikt uitlaatspruitstuk maar tot nu toe zonder resultaat. Wordt vervolgd.


Hieronder mijn nieuwste aanwinst (30 jan 2007), een echt schilderij van mijn Pick-up. Het heeft een afmeting van 50 x 40 cm en hoewel je het op deze foto niet kunt zien heft de schilderes ook aan de zijkanten doorgeschilderd. Ik ben er natuurlijk zeer tevreden mee.




Vervolg op het uitlaatspruitstuk verhaal:

april 2007 - Gelukkig, ik heb een uitlaatspruitstuk (uss) gevonden zodat ik nog op tijd voor de APK keuring de lekkage in het uss kan dichten. Zie de foto's hieronder (tip: beweeg de muis over de onderste foto)

Oude en nieuwe uitlaatspruitstuk


Led achterlicht

Bij de laatste APK-keuring van mei 2007 kreeg ik van de keurmeester te horen (en eigenlijk ieder jaar) dat de remlichten en richting aanwijzers aan de achterzijde wel heel zwak branden. Wederom is de auto op dit punt met de hakken over de sloot weer goed gekeurd. Wat ik eigenlijk nog veel belangrijker vindt is dat punt 1: de keurmeester daar helemaal gelijk heeft en dat als ik keurmeester zou zijn ik de auto hierop zou afkeuren. punt 2: Steeds als ik met een verkeer handeling bezig ga/ben (richting aangeven en/of remmen) dat achterop komend verkeer deze bijzondere verrichtingen niet of nauwelijks of bijna te laat opmerken. In sommige gevallen geef ik maar weer vlug gas om een ongeluk te voorkomen of ik steek mijn hand uit het raam.

Om de hierboven genoemde redenen ben ik gaan werken aan het verbeteren van de lichtopbrengst van de achterverlichting. Ik kwam daar al snel terecht bij led verlichting als vervanging van de standaard duplo lamp van 6 volt 21/5 Watt. 5W is het achterlicht, 21W is gecombineerd rem/richting verlichting. Om de originaliteit zo veel mogelijk te bewaren was het bijplaatsen van extra verlichting armaturen of derde remlicht en dergelijke zaken uit den boze.

Oplossing:
Met een universele printplaat en een zak goedkope rode ledjes ben ik gaan experimenteren. In eerste instantie wou ik de printplaat om de standaard lamp maken en daar dan parallel bij schakelen maar al gauw bleek dat de spanning zo ver weg zakte dat de ledjes het niet meer deden. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb vervolgens de gloeilamp uitgenomen het glas stuk geslagen en vervangen door een print met 30 powerleds helder rood, 6 stuks t.b.v. het achterlicht en 24 stuks voor de rem en richtingaanwijzer functie. en zie het resultaat in de foto's en de filmpjes hieronder. Het resultaat is perfect te noemen al zeg ik het zelf. Wat in de filmpjes duidelijk naar voren komt is dat de traditionele gloeilamp bij het blinken steeds langzaam afsterft en voor dat hij werkelijk uit is gaat hij alweer aan. Daar tegen de moderne LED-verlichting direct aan en uit gaat. Ik heb overigens van internet een gratis programmaatje gedownload waarmee je zelf printen kunt ontwerpen en dat dan op een sheet printen en laten etsen. Op die manier kun je netter en vooral compacter werken. Zodra de reflector op het achterlicht gemonteerd is zie ja van buitenaf eigenlijk niet dat er moderne verlichting achter zit en lijkt alles gewoon origineel. Ik voel mij nu op de weg een stuk veiliger en heb daarmee mijn doel bereikt.

 

 

Ga naar :