Motor geluid
1
(169 kB)

 

 

Motor geluid
2

(408 kB)

 

 

 

 

Weetjes:

In 1948 kosten
de eerste Ford
Pick-Up F-1
$1144,00

 

 

 

Het derde
voertuig dat door
Ford werd
ontworpen was
een Truck

 

 

 

In 1949 en 1950 werden
er samen 148.956
stuks F-1
modellen
geproduceerd

 

 

 

 

In 1949 koste dit model af fabriek al gauw zo'n $1302,-

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Ga naar :

 

Januari 2009

Afgelopen zomer (2008) bleek de radiator aan de voorzijde bovenin een beetje te lekken (zweten) later in het seizoen werd het wat erger dus moest er in de wintermaanden aan gesleuteld worden.
Nu heb ik de radiator gedemonteerd om te solderen. Tijdens de demontage bleek dat de lager van de waterpomp zo slecht was dat ook deze gedemonteerd is en dus een nieuw lager nodig heeft.

Ik ben naar de radiator specialist gegaan en die concludeerde na een drukproef dat er een nieuw binnenblok in moest, de radiator bleek namelijk op meer dan acht plaatsen te lekken.


Toen de radiator en de waterpomp weer gerepareerd en gemonteerd waren werd het tijd om de motor weer op te starten. Helaas lukten dit niet, de startmotor wou (bijna) niet meer rond.
Remedie: nieuwe accu geplaatst want die bleek matig tot slecht van capaciteit. Dit bleek ook niet te werken. Ondertussen de accubak gedemonteerd en opnieuw behandeld. Dit was nodig in verband met beginnende, zogenaamde, bloemkool vorming van de oude accu.
De startmotor laten reviseren wat resulteerde in een goed lopende combinatie, starten en het aanslaan van de motor. Helaas was dit van korte duur want na een rit thuis gekomen en na een half uurtje weer starten lukte dit niet meer. Na onderzoek bleek dat de accu niet werd opgeladen door de dynamo. Deze ligt nu dus voor een checkup bij de reparateur. Het kan ook aan de spanningsregelaar liggen maar dat zal later nog moeten blijken.

Nu de dynamo weer in orde is blijkt hij toch niet te laden. De spanningsregelaar heb ik dus onderhanden genomen en alles wat ik kon meten heb ik doorgemeten en kwam tot de conclusie dat er geen verbinding was bij een klein boutje op een van de spoelen. Voor alle zekerheid heb ik alle verbindingen grondig nagekeken en schoongemaakt en na montage bleek dat alles weer goed functioneerde en de accu dus weer werd bijgeladen.
Oeps, toch niet helemaal want wanneer er een lange rit werd gemaakt van meer dan een uur en alles dus behoorlijk warm werd bleef de spanningregelaar plakken. De contacten opschuren bleek niet meer te helpen. Ik heb toen maar bij Mac's in, jawel, de USA een nieuwe spanningsregelaar besteld. Binnen 7 dagen werd hij door UPS bij mij thuis geleverd en kon ik dus snel weer aan de slag. Ik heb hem nog wel opnieuw af moeten stellen daar hij maar krap 6,4 volt laadspanning leverde en het relais als een bezetene schakelde. Na een 15 tal afstel pogingen leverd de spanningsregelaar nu ruim 7 volt en gedraag hij zich rustig.

Nu, inmiddels juni 2009 is de pickup weer klaar voor een nieuw seizoen genieten.

   

 

Ga naar :